Informacja na temat stanu realizacji zleceń produkcyjnych z pewnością jest jedną z bardziej kluczowych, jakie są potrzebne do pracy przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją. Jeśli do tego możemy uzyskać tę wiedzę szybko, to pozwala to podejmować również szybko decyzje w oparciu o faktyczne i aktualne dane.
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że większość zakładów produkcyjnych świetnie sobie z tym radzi. Ponad połowa kierowników produkcji deklaruje, że taką informację może uzyskać w ciągu 5 minut. Tak szybkie pozyskanie danych najprawdopodobniej wskazuje na posiadanie systemu informatycznego, z którego po prostu w krótkim czasie można wygenerować raport na temat stanu produkcji.
Prawie 1/3 odpowiedzi określa ten czas w przedziale od 10 minut do 2 godzin, co z pozoru również wydaje się dosyć krótkim okresem pozyskania informacji. Jednak wyobraźmy sobie sytuację, kiedy w ciągu dnia dzwoni do kierownika produkcji kilku różnych klientów z pytaniem o stan realizacji zlecenia. Żeby to sprawdzić trzeba przejrzeć dokumentację lub zapytać majstrów. To oznacza minimum kilkadziesiąt minut dziennie poświęcanych na weryfikację stanu produkcji poszczególnych zleceń. Kto z szefów produkcji ma na to czas?
Deklaracje mieszczące się w przedziale od 1 do 2 dni stanowią 10% wszystkich odpowiedzi. Takie przedsiębiorstwa, mimo ponoszonych dużych nakładów pracy, mogą mieć trudności z oceną stanu wykorzystania swoich zasobów, określeniem dokładnego terminu zakończenia zleceń, a w związku z tym podejmowania właściwych decyzji, co do możliwości produkcyjnych i przyjmowania, bądź nie kolejnych zamówień. Co w efekcie przekłada się na rentowność całego przedsiębiorstwa.
W sumie obie grupy (10 min.-2h i 1-2 dni) stanowią wcale nie tak mało, bo 41,7% firm, dla których sprawdzenie stanu realizacji zleceń produkcyjnych może sprawiać trudność i zajmować zbyt dużo czasu.
Ze względu na duże znaczenie kwestii szybkiego i precyzyjnego raportowania produkcji, coraz częściej wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania mające wesprzeć te działania. Uzyskuje się to poprzez wsparcie zaawansowanych systemów informatycznych oraz rozwiązania systemowe. Dobrym przykładem takiej strategii jest dzielenie każdego zlecenia na etapy (np. cięcie, gięcie, spawanie, malowanie), których zakończenie rejestrowane jest na specjalnych stanowiskach komputerowych tzw. check point’ach. Na bieżąco rejestrowane w systemie dane pozwalają uzyskać w dowolnych momencie dokładne informacje na temat zaawansowania prac, realizacji poszczególnych zamówień oraz zaangażowania zasobów przedsiębiorstwa.
Takie rozwiązanie umożliwia również na sprawne i szybkie wykonywanie swoich zadań przez dział kontroli jakości czy dział logistyczny, które dzięki wdrożonemu systemowi posiadają aktualne informacje na temat terminów zakończenia produkcji poszczególnych partii towaru. Dzięki czemu mogą precyzyjnie planować i realizować swoje prace polegające odpowiednio na sprawdzeniu bądź wysyłce produktów.